Spannend toneelspel met publiek in het decor

Publicatiedatum: Maandag 08 september 2008
Inzet foto:

Regisseur Marco van de Plasse (linksachter) geeft aanwijzingen terwijl Arie Jooren en Lilian Kooijmans van de Toneelvereniging Vortum-Mullem zich concentreren op hun rol. Op 13 en 14 september spelen zij een stuk tijdens de theaterroute in Boxmeer.foto Ed van Alem

BOXMEER - Plaats van handeling: een prachtige authentieke herenkamer in een huis waarvan we het adres nog even geheim houden.

Tijdstip: de klok in de hal sloeg zojuist, als was het de Big Ben in Londen, acht uur. In de kamer aanwezig: drie amateurtoneelspelers van de Toneelvereniging Vortum en een regisseur: Marco van de Plasse.

De laatste geeft aanwijzingen. "Mark, nu ben je aan het over-acteren. Doe maar gewoon. En jij, Lilian, jij wilde toch zo graag een chique dame spelen? Waar is dat deftige loopje dat je tijdens de vorige repetitie zo aardig deed? "

Er wordt hard gewerkt in de herenkamer. Niet alleen door regisseur en acteurs, ook door de souffleur. Want de acteurs blijken vanavond niet zo tekstvast als tijdens eerdere repetities. "Komt door de locatie, denk ik", zegt Van de Plasse om ze gerust te stellen.

Vanavond spelen de acteurs namelijk voor het eerst 'op locatie'. Nu wordt het serieus. En dat is toch een beetje spannender dan normaal.

Straks, op 13 en 14 september, staan ze niet alleen in die kamer. Terwijl ze zich op de enkele vierkante meters die ter beschikking staan in het zweet werken, worden ze omringd door 25 toeschouwers. Er is geen veilig toneel dat afstand schept, nee, de acteurs staan midden tussen de bezoekers. Ze kunnen aangeraakt worden, zelfs toegesproken worden. En dan is in je rol blijven het adagium. "En anders improviseren", zegt Van de Plasse. " Altijd doorspelen, zelfs als er iemand flauw valt."

De eenacter die de Vortumse acteurs oefenen, is een van de voorstellingen die volgend weekeinde samen de theaterroute vormen. Een nieuw toneelinitiatief waar enthousiast aan wordt meegewerkt door een stuk of acht toneelverenigingen uit de regio. Het is toneel op locatie, maar dan in meervoud.

Want de toeschouwers lopen langs een vijftal plekken en op elke locatie wordt een ander stukje gespeeld. Die vijf locaties – eigenlijk tien want er zijn twee routes in Boxmeer uitgestippeld – zijn geheim. "Het zijn heel verschillende plekken", zegt Van de Plasse. "Een zolder, een herenkamer, een keldergewelf. Elke locatie stelt zo zijn eigen eisen aan het toneelspel en dat is wat het zo leuk maakt. Ik proef heel veel enthousiasme, zowel bij de spelers als bij de mensen die hun huis of tuin ter beschikking hebben gesteld."

Vanavond blijkt dat oefenen op de locatie zelf geen overbodige luxe is. Acteurs en regisseur ontdekken de beperkingen maar ook de mogelijkheden. Ineens gaat de zware deur open. Een hoofd komt te voorschijn. "Wanneer moet ik aan de bel trekken?", vraagt Mark. "Die deur is zo dik dat ik jullie nauwelijks hoor praten dus ik weet niet precies wanneer ik moet bellen."

Theaterlocatieroute Boxmeer
- wordt gehouden op zaterdag 13 en zondag 14 september; vanwege het monumentenweekend spelen de voorstellingen zich af in en om oude huizen, gewelven en binnenplaatsen in Boxmeer.
- tijdens de route komt het publiek op plekken waar korte stukken worden gespeeld; per route kunnen maximaal 25 toeschouwers mee; start bij De Weijer, zaterdag om 18.30 en 21.30 uur; zondag om 14.00 en 17.00 uur.
- kaartverkoop (à 7,50 euro) via De Weijer in Boxmeer, tel. 0485-574919.

Bron: De Gelderlander door Geurt Franzen  /  Foto: Ed van Alem

Geplaatst door: Geert van Raaij

Terug naar nieuwsoverzicht

De Dorpsraad Vortum-Mullem dankt onderstaande sponsoren: